کاهش هزینه‏ های مصرف انرژی با کمک تهویه طبیعی شبانه

تهویه شبانه در تابستان عنصری حیاتی در افزایش عملکرد هر ساختمانی است که با سیستم طبیعی تهویه نما کار می‏کند.  تهویه طبیعی به جهت عدم ایجاد آلودگی و یا مصرف انرژی تنها با ایجاد سیرکولاسیون طبیعی جریان هوا با مهندسی محل قراری گیری بازشو ها صورت می گیرد .  روشن است که کیفیت هوا در ساختمان تاثیر مستقیم بر سلامت کاربران آن محیط دارد. تهویه شبانه نه تنها کیفیت هوای تنفس شده در خواب را تضمین می کند بلکه از انباشت هوای آلوده در طول روز جلوگیری میکند. 

تهویه نمای شیشه ای

تهویه شبانه چگونه کار می‏کند؟

تهویه طبیعی شبانه روشی غیرفعال (روشی که در آن هیچ سیستم مکانیکی یا الکتریکی دخالت نخواهد داشت) برای خنک کردن بناست که با کمک نیروهای طبیعی مانند باد و یا تغییر فشارهای ایجاد شده در اثر گرما صورت می‏پذیرد؛ گرمای جذب شده در طول روز و توسط جرم حرارتی ساختمان که در معرض تابش خورشید و هوای گرم محیط اطراف قرار دارد، شب هنگام در فضای داخلی آزاد شده و با کمک فرآیند تهویه شبانه خارج می‏شود. در این میان، هوای تازه محیط اطراف، جرم حراراتی ساختمان را خنک می‏کند و این عمل دوباره در روز بعد تکرار می‏شود. بنابراین وجود پنجره‏ ها یا منفذهایی که بتوانند در ساعات مشخصی از شب به طور خودکار باز شده و جریان هوای طبیعی در داخل بنا را امکان‏پذیر سازند، برای انجام تهویه شبانه ضروریست.

معماری پایدار با تهویه طبیعی

چرا باید از تهویه طبیعی شبانه استفاده کنیم؟

تهویه شبانه می‏تواند با جایگزین نمودن هوای گرم و مانده با هوای تازه و خنک شب، به کاهش هزینه‏های عملیاتی ساختمان کمک کند. این عمل نیاز به استفاده از سیستم‏های تاسیساتی سرمایش، گرمایش و تهویه (HVAC) در ساعات اولیه روز را از بین می‏برد. با تهویه شبانه دمای بدنه ساختمان کاهش پیدا کرده و در نتیجه آن، استفاده‏کنندگان از فضای داخلی از هوای تازه ‏تر و خنک ‏تری بهره‏ مند خواهند شد. در صورت باقی ماندن هوای قدیمی و گرم در داخل بنا، علاوه بر به وجود آمدن احساس گرفتگی و سنگینی، میزان آلاینده‎های هوا مثل دی اکسید کربن نیز می‏توانند به سطح هشدار برسند. این میزان آلاینده می‏تواند منجر به بروز علائمی مانند سردرد، خشک شدن و خارش چشم‏ها یا گلودرد شده و به دنبال آن بر سطح بهره‏وری و نیز میزان رضایت‏مندی از محیط داخلی بنا تاثیر منفی داشته باشد.

 

 تهویه شبانه در کدام شرایط آب و هوایی نتیجه بهتری خواهد داشت؟

کارایی تهویه شبانه به ویژگی‏ های حرارتی ساختمان و شرایط آب و هوای محلی مثل سرعت باد شبانه و نوسانات دمای هوا در محیط وابسته است. به طور کلی این نوع از تهویه طبیعی در آب و هوایی که دمای هوا در شب خنک یا سرد است، به دلیل اختلاف بیشتر دمای هوای داخلی و خارجی بهتر عمل می‏کند. البته این بدان معنا نخواهد بود که نمی‏توان از تهویه شبانه در شرایط آب و هوایی گرم‏تر بهره گرفت. حتی در زمانی که میزان دمای هوای داخلی و خارجی نیز با هم برابر باشد، تهویه شبانه گزینه مناسبی برای خارج کردن آلاینده‏های هوا و ورود هوای تازه به داخل بنا خواهد بود.

از بین بردن نگرانی‏های معمول در استفاده از تهویه نما

تامین امنیت یکی از رایج‏ترین نگرانی‏هاییست که در رابطه با این نوع از تهویه مطرح می‏گردد. این نگرانی را می‏توان با انتخاب بازشوهای با کیفیت بالا که قادرند میزان خطرات را به حداقل برسانند کاهش داد؛ زمانی که پای تهویه شبانه در میان باشد، شرکت‏های بیمه معمولا بازشوهای کوچکی که در ارتفاع بالاتر قرار گرفته‏اند را ترجیح می‏دهند. خطرات ناشی از گیر افتادن در داخل بنا نیز می‏تواند با استفاده از فعال‏ کننده‏ های هوشمند که از قابلیت ایمنی در برابر فشار بهره می‏گیرند کاهش پیدا کند. علاوه بر این، از آن جایی که پنجره‏ های دخیل در تهویه شبانه نباید کاملا باز باشند، با به کار بردن این فعال‏کننده‏ ها در ترکیب با یک سیستم کنترل هوشمند می‏توان این بازشوها را با دقت بسیار بالا کنترل نمود. این سیستم کنترل هوشمند باید دارای سنسورهای باد و باران نیز باشد؛ این سنسورها با ارسال فرمان بسته شدن در زمانی که سرعت باد و باران به بیش از حد مجاز برسد قادرند از آسیب‏ های ناشی از ورود آب باران جلوگیری نمایند.

راهکاری برای تهویه نما

شرکت رنسون بلژیک با داشتن محصولاتی نظیر ونتیلاتور پنجره ای و هلت باکس راهکاری جدید و جالب برای تامین تهویه در ساختمان های مسکونی و اداری کوچک پیشنهاد میکند. در این روش قطعاتی در پنجره و نمای شیشه شما نصب مبگردد که اجازه ورود دبی مشخصی از هوای تازه، فیلتر شده و کم صدا را به داخل اتاق ها میدهد.

ونت و اگزاست پنجره

راهکار دیگری که شرکت Renson ارایه میدهد هلت باکس میباشد. هلت باکس دستگاهی با دبی مکش ۲۷۰ متر مکعب در ساعت میباشد که میتواند هوای زون های مختلف ساختمان را بر اساس داده های دریافتی از سنسورهای هر زون بنا به حسب نیاز با هدف کاهش دما یا افزایش کیفیت هوا مکیده و اگزاست نماید.

هلت باکس Renson بلژیک

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات رنسون و یا خدمات مهندسی نما میتوانید با تلفن ۰۹۱۲۲۸۰۱۲۰۵ در ایران تماس بگیرید.