در سومین همایش نما و پنجمین همایش معماری پایدار که ۲۳ آذر ماه ۱۴۰۰ به همت شهرداری تهران در مصلی تهران برگزار شد مهندس سعید مادرشاهی از مدیران آلومینیوم شیشه تهران مشاور تخصصی نما به ارائه سخنرانی با موضوع مهندسی نما از منظر ایمنی و معمار یایدار پرداخت.

ایمنی نما در حین ساخت

رعایت نکات ایمنی و دستور العمل های HSE حین اجرای پوسته نمای ساختمان الزامی است. مهندس مادرشاهی به اغفال از دقت به روش اجرا و طراحی از پیش انجام شده تحت فشار های زمانی پروژه نما اشاره کرده و خواستار دقت به این موضوع توسط پیمانکاران نما شدند.

ایمنی نما در زلزله و باد

مهندس مادرشاهی در ادامه ضمن اشاره به زلزله خیز بودن کشورمان از اهمیت رعایت صحیح مقررات دیوارهای جانبی و وال پست ها گفت و اینکه با توجه به مقررات جدید استفاده از فناوری های ساخت صنعتی نظیر LSF نسبت به قبل مقرون به صرفه تر شده است و بایستی توسط سازنده ها مورد بررسی قرار گیرد.

ایشان همچنین نسبت به روش های نصب سنگ به روش سنتی که در اکثرا نماهای لوکس مورد استفاده قرارا میگرد انتقاد نمود و کنترل و پایداری انها را محل سوال دانست

حریق در کمین نما های مدرن

آتشنشانی, انرژی, پوسته_نما, حریق, کرتین_وال, معماری, معماری_پایدار, مهندسی_نما | ایمنی نما | 2024

ایشان همچنین نسبت به تعدد آتشسوزی در پروژه های مدرن و نقش نما در انتشار و گسترش سریع انها صحبت نمود و نبت به مسئولیت مشترک مالک/ سازننده و ناظر و تامین کننده محصولات نما صحبت کرد.

ایشان ضمن معرفی استاندارد NFPA و جدول طبقه بندی متریال های نما بر اساس امکان اشتعال، انتقال آتش، داشتن دراپلت های مذاب و داشتن دود به اهمیت انتخاب متریال مناسب اشاره و ضمن انتقاد از ممنوعیت واردات که منجر به محدودیت استفاده از متریال هایی با کلاس حریق A2 شده به اهمیت دقت به مشخصات سازنده و تست مستقل از دیتا شیت آنها اشاره نمود.

در ادامه ایشان به اهمیت پدیده انتشار عمودی آتش در نما و لزوم توجه مهندس نما به کاهش سرعت ان اشاره نمود و ضمن ارائه راهکارهای فرمی که منجر به کاهش سرعت انتشار آتش میگردند به معرفی پدیده جهش غورباغه ای آتش که منجبر به گسترش حریق در ساختمان های مرتفع میگردد پرداخت

ناحیه اسپندرال در نمای کرتین وال و نقش ان در حریق نما

در اسلاید بعدی این مشاور نما به توضیح اهمیت شیشه یا یونیت اشپندرال و نقش شدوباکس در جلوگیری و کاهش سرعت حریق در نمای ساختمان ها اشاره و به نکاتی که در طراحی انها بایستی دقت کرد اشاره نمود.

ناحیه اسپندرال و شدوباکس در کرتین وال و نما
شیشه اسپندرال در کرتین وال
دیتیل دودبند نما

اهمیت استاندارد NFPA
داشتن UL برای دیتیل دود بند نما


اهمیت طراحی دیتیل دود بند مناسب نمای کرتین وال و نمای خشک و مقررات جدید این حوزه از دیگر مسائلی بود که در این سخنرانی به ان پرداخته شد.

آتشنشانی, انرژی, پوسته_نما, حریق, کرتین_وال, معماری, معماری_پایدار, مهندسی_نما | ایمنی نما | 2024

پرده دود – پرده حریق

در ادامه مهندس مادرشاهی به معرفی پرده دود و پرده حریق به عنوان یکی از راهکارهای آتشنشانی برای کاهش صدمات و کنترل حریق در کلان پروژه ها اشاره و به نحوه عملکرد آنها و لزوم استفاده از انها در ویدهای مرکزی اشاره نمود. ایشان همچنین خبر از تولید اولین پرده حریق تولید ایران و قرارگیری ان در وندور لیست آتشنشانی را دادند که منجر به کاهش هزینه سازنده ها برای استفاده از پرده دود و پرده حریق خواهد شد.

آتشنشانی, انرژی, پوسته_نما, حریق, کرتین_وال, معماری, معماری_پایدار, مهندسی_نما | ایمنی نما | 2024

لزوم دریافت و کنترل محاسبات سازه الحاقی نما و کنترل مصالح

در ایدامه ایشان به اهمیت دریافت محاسبات سازه الحاقی انواع نما اشاره نمود. به نظر ایشان خطر نمای خشکی که به درستی طراحی نشده و عملگرد سازه ای ان به درستی و مطابق آیین نامه ها طراحی نشده کم از روشهای سنتی نصب مصالحی نظیر سنگ نیست.

ایشان همچنین به مواردی از آزمایش مشخصات مکانیکی شیشه و مشخصات مکانیکی و مقاومت سمنت برد و کنترل انها با دیتا شیت پرداخت و به اهمیت این نوع کنترل ها در کلان پروژه ها توسط مشاور تخصصی نما پروژه اشاره نمود

آتشنشانی, انرژی, پوسته_نما, حریق, کرتین_وال, معماری, معماری_پایدار, مهندسی_نما | ایمنی نما | 2024
کاهش رد پای کربن نمای ساختمان

نقش مهندسی نما در کاهش رد پای کربن ساختمان و معماری پایدار

این فعال حوزه ساختمان در ادامه سخنرانی خود به اهمیت مهندسی نما در پایداری محیط زیستی ساختمان و لزوم دوری جستن از کارهای نمایشی تاکید نمود. آنالیز دیقیق تابش ، آنالیز انرژی و Uvalue نما ، آنالیز تابش دریافتی روی پوسته نما و اسکای لایت و همچنین بررسی میزان کربن مصرفی متریال ها و روش های تولید و نصب انها نیز در ادامه مورد بررسی قرار گرفت.

ایشان ضمن بررسی موردی پروژه پالیزی به روش هایی که میتوان با استفاده از فرم معماری صرفه جویی هایی در مصرف انرژی ساختمان نمود پرداختند.