ساختمان‏هایی که دارای گواهی‏نامه WELL هستند و از سیستم تهویه هوشمند استفاده می‏‌کنند از مزایای بسیاری مانند ارتقای سلامت استفاده‌کنندگان از فضا و کاهش قابل ملاحظه آلودگی محیطی بهره‌‏مند خواهند شد. بر اساس تعریف Biddle Climate Solutions که یک شرکت انگلیسی پیشرو در زمینه خلق نوآوری‏‌های مرتبط با HVAC است، یک سیستم تهویه خوب با خود مزایایی به همراه می‏آورد که ممکن است هنگام ورود به ساختمان یا حتی طراحی و ساخت آن متوجه آن‏ها نباشید؛ مزایایی چون کنترل بوی نامطلوب در فضا، و یا پیشگیری از مشکلات مربوط به سلامتی مانند سردرد. هنگامی که صحبت از کاهش آلودگی‌‏ها به میان می‏‌آید یک سیستم تهویه مطلوب می‌‏تواند به عنوان یکی از بهترین راهکارها عمل کند؛ این سیستم با کنترل رشد قارچ‌‏ها از ایجاد سردرد و اختلال توجه در کاربران فضا جلوگیری خواهد نمود. قارچ‏‌ها از جمله کپک‏‌ها، ۲۵ درصد از زیست توده زمین را تشکیل می‏‌دهند و شامل بیش از ۲۰ گونه متنوعی هستند که در منازل مسکونی یا محل‏‌های کار به راحتی یافت می‏‌شوند. تهویه هوشمند می‌‏تواند با کاهش میزان تعرق در فضای داخلی، رشد قارج‏ها را محدود کند.

از همه مهم‏تر، یک طراحی کارآمد HVAC با بهره‏‌گیری از جریان هوای خارجی برای تهویه طبیعی، باعث اقتصادی‎‌تر شدن هزینه‏ های مصرف انرژی تا ۳۰ درصد خواهد شد!

هلث باکس-ونتیلیشن مسکونی

مثال‏‌هایی از تهویه هوشمند

تهویه هوشمند شامل دو نوع اصلی تهویه مکانیکی و تهویه طبیعیست. طراحی‏‌های متنوع هر کدام از این دو گروه شامل موارد زیر است:

۱- طراحی تهویه Supply (نگهدارنده یا ذخیره کننده): این نوع از تهویه نسبتا ارزان بوده و به راحتی قابل نصب خواهد بود. شیوه عمل این سیستم به این صورت است که ورود آلودگی‌‏های محیط خارجی را به حداقل می‌‏رساند، از بازگشت دود داخل شومینه جلوگیری می‏‌کند، و مانع نفوذ گرد و غبار به داخل ساختمان می‏‌شود. این نوع از طراحی برای استفاده در منازل مسکونی و آپارتمان‏‌ها، و نیز برای هر دو آب و هوای گرم و سرد گزینه مناسبی به شمار می‏‌رود.

۲- طراحی تهویه Exhaust (تخلیه کننده یا مکشی): هدف اصلی این نوع از طراحی کم کردن فشار هوای داخل منازل مسکونی از طریق خارج کردن آن از داخل ساختمان است؛ چرا که کانال‏‌های هوا به طور معمول باعث ورود هوا به فضای داخلی می‏‌شوند. کارایی این سیستم تهویه در آب و هوای سرد افزایش می‌‏یابد و علاوه بر این، به دلیل راحتی نصب و اجرا به یکی از گزینه‏‌های ایده‏ آل در پروژه‏‌های معماری سبز تبدیل شده است.

۳- طراحی تهویه متعادل:

این نوع از سیستم تهویه اگر به درستی نصب و اجرا شود قابل استفاده در ساختمان‏‌هایی که تحت فشار هوای زیاد هستند نخواهد بود؛ در مقابل، شیوه کار این سیستم به این صورت است که با استفاده از هوای تمیز خارجی، هوای آلوده داخل بنا را تنظیم کرده و به تعادل می‌‏رساند.

۴- دستگاه‏‌های تهویه بازیافت حرارت/ انرژی: هدف از طراحی این نوع سیستم تهویه کاهش هدر رفت انرژی یا انتقال گرما به هوای سرد محیط خارجی در زمستان و وارد شدن هوای گرم در تابستان است. با کمک این سیستم، ضمن آن که تنظیمات گرمایشی و سرمایشی از پیش انجام شده تغییر نمی‏‌کنند، هوای تازه با هوای داخل ساختمان ترکیب می‏‌شود. این دستگاه‏‌ها بر مبنای تغییر دمای هوای بیرونی و درونی عمل می‏‌کنند. این کار باعث از بین رفتن هوای مانده درون ساختمان شده و دمای دلخواه و مطلوب فضای داخلی را حفظ می‏‌کند و در نهایت، مصرف انرژی را نیز کاهش می‏‌دهد.

۵- تهویه طبیعی: طراحی تهویه طبیعی بر مبنای استفاده از نیروهای طبیعی موجود در محیط خارجی مانند باد و انرژی خورشید به منظور ارتقای کیفیت هوای فضای داخلی صورت می‏‌پذیرد. برای دستیابی به این هدف، فراهم کردن شرایط مساعد برای بهره‏‌گیری از این نیروهای طبیعی از طریق پنجره‏‌ها، درها و دودکش‏‌های خورشیدی اهمیت بسیار زیادی پیدا می‏‌کند (مترجم: دودکش خورشیدی یا دودکش حرارتی نمونه‌‏ای از “طراحی غیرفعال” به شمار می‏‌رود؛ در این نوع از طراحی استفاده از منابع طبیعی گرما، سرما و تهویه مطبوع مانند اشعه خورشید، هوای خنک شب، و اختلاف طبیعی فشار هوا به حداکثر رسیده، و در این فرآیند هیچ سیستم مکانیکی یا الکتریکی دخالت نخواهد داشت. دودکش خورشیدی سازه‏‌ای مرتفع و عریض است که با رنگی تیره و سطحی مات رو به خورشید ساخته می‌‏شود و اشعه آفتاب را جذب می‏‌کند. با گرم شدن این سازه، هوای داخل آن نیز گرم شده، به سمت بالا حرکت می‌‏کند از دودکش خارج می‏‌شود. در نتیجه خروج هوا، در پایین دودکش عمل مکش هوا صورت می‏‌گیرد و باعث تهویه طبیعی فضاهای داخلی ساختمان می‌‏شود – تصویر پایین).

انتخاب هر یک از این طراحی‏‌ها به نوع پروژه و برنامه و هدف نهایی از ساخت یک بنا بستگی دارد. در این خصوص باید به متغیرهای زیادی مانند آب و هوا، نوع پروژه و فعالیت‏‌هایی که قرار است در داخل بنا انجام شوند، و تعداد کاربرانی که به طور منظم از آن استفاده خواهند کرد توجه نمود.

طراحی یک ساختمان، به گونه‏ای که بتواند الزامات گواهی‏نامه WELL را برآورده سازد، روشی مناسب برای اطمینان حاصل کردن از این واقعیت است که این بنا، علاوه بر تولید و بهره‏‌گیری از هوای پاکیزه، قادر است نقش مهمی در حفظ سلامت هر فردی که به نحوی با آن در ارتباط است ایفا کند.

همیشه به خاطر داشته باشید که برخورداری از هوای پاکیزه و تهویه هوشمند، برابر است با داشتن یک زندگی بهتر و سالم‏تر!

توصیه میکنیم مقاله استاندارد هوای ساختمان – گواهینامه WELL را برای آشنایی بیشتر با استاندارد WELL مطالعه فرمایید

به عنوان مثال می‌توان از هلت باکس شرکت رنسون به عنوان یکی از محصولات مطرح این حوزه نام برد که با تهویه هوشمند و زون بندی شده می‌تواند به افزایش کیفیت و کاهش دما هوا در فضاهای اداری و مسکونی کمک نماید. برای اطلاعات بیشتر در مورد هلت باکس و ونتیلاتورهای رنسون می‌توانید با شماره ۰۹۱۲۲۸۰۱۲۰۵ تماس بگیرید.