امروزه نمای ساختمان به عنوان پوسته ه‏ایی که در آن عناصر مختلف به یکدیگر می‏پیوندند، از نظر عملکرد و طراحی معماری مهم‏ترین بخش یک بنا به شمار می‏رود؛ و البته این تنها جنبه ‏های زیبایی ‏شناسی نمای ساختمان ها نیستند که آن را حائز اهمیت می‏کنند.

نمای ساختمان با در نظر گرفتن عواملی مانند پیچیدگی، مصالح، عملکرد، مقیاس و محل قرارگیری پروژه، می‏تواند ۸ تا ۲۰ درصد از مجموع هزینه‏ های ساخت و ساز را به خود اختصاص دهد. به علاوه نیازی به تاکید بر این مطلب نیست که در هر پروژه‏ ساختمان‏ سازی، بخش قابل توجهی از ریسک‏‌های تکنولوژیکی و تجاری به نمای بنا معطوف خواهد بود؛ نما به عنوان عنصر حائل بین فضای بیرونی با تغییرات آب و هوایی زیاد، و فضای مطبوع داخل، این بخش از ساختمان تعیین کننده ظاهر بنا بوده و عملکرد آن به داشتن ویژگی‏های مورد نیاز، طراحی مطلوب، و قابلیت برخورداری از عناصر و سیستم‏ های فراوان وابسته است.

پوسته‏ های سازه‏ ای و نمای ساختمان ها به عنوان جزئی از بنا که همیشه امکان وقوع خطا و اشکال در آن‏هاوجود دارد کامل‏ترین نمونه‏ های طراحی و تلفیق سیستم‏ های مختلف در کنار یکدیگر هستند. به طور کلی موفقیت هر پروژه به میزان توانایی تک تک اجزای دخیل در فرآیند انجام کار و اعضای تیم طراحی در برقراری ارتباط و همکاری با یکدیگر وابسته است.

افرادی که با طراحی و ساخت پوسته معماری یک ساختمان سر و کار دارند معمولا به عنوان مهندسان نما که در زمینه مهندسی نما فعالیت می کنند شناخته می‏شوند. نقش این افراد به عنوان بخشی از تیم سازنده بنا بسیار قابل توجه بوده و وظیفه آن‏ها طراحی نماهای ساختمانی پیچیده و چالش برانگیز معمارانه در پروژه است.

مهندسی نما چیست؟

اما مهندسی نما چیست؟ بر اساس تعریف انجمن مهندسان نما (SFE)، مهندسی نما هنر حل مسائل زیبایی‏ شناسی، محیطی و سازه ‏ای به منظور ایجاد یک فضای قابل سکونت است. تعاریف معتبر بسیار زیاد دیگری نیز علاوه بر این تعریف وجود دارند، اما نکته اصلی در اینجا تاکید بر این ویژگیست که مهندسی نما مانند پلی میان سه حوزه مرسوم و سنتی معماری، سازه، و خدمات عمل می‏کند.

یک مهندس نمای خبره و با مهارت ناگزیر باید از تفاوت‏‏های موجود در زمینه کاری و مسئولیت‏های حرفه‏ای گوناگون در صنعت ساختمان‏ سازی آگاه بوده و آن‏ها را مدیریت کند. زیبایی و جذابیت مهندسی نما در توانایی به کارگیری آن در تمامی مراحل متنوع اجرای فرآیند است. این دانش می‏تواند در طراحی‏ های معمارانه و توسط معماران، در شرکت‏ های مشاوره و توسط مهندسین، و در سطوح متفاوت زنجیره تامین و توسط تکنسین‏ های متخصص قابل استفاده و راه‏ گشا باشد.

معمولا تفاوت‏هایی که بین طراحی و ویژگی‏های راه حل خاص ارائه شده، از یک سو، و بررسی طراحی پیمانکاران در مقایسه با آن راه حل‏ ها از سوی دیگر وجود دارد به خوبی نمایانگر طیف وسیع خدماتی است که در مهندسی نما ارائه می‏شوند؛ به عنوان مثال میان یک راهنما درباره سیستم‏ های دیوارهای پرده‏ ای (کرتین وال) موجود در بازار (نمونه‏ های استاندارد)، با راه حلی که به طور خاص و در پاسخ به یک چشم‏ انداز معمارانه و مجموعه نیازهای مشتری، مهندسی و ارائه شده است تفاوت‏های قابل توجهی وجود خواهد داشت.

پیشرفت‏ های تکنولوژیکی، صنعتی شدن ساخت و سازها و جهانی‏ سازی به تغییر نقش معماران از کنترل فرآیند طراحی از ابتدا تا انتها، و تبدیل شدن به فردی که باید محدوده بسیار گسترده‏ای از مهارت‏های تخصصی، دانش‏، و هوش صنعتی را مدیریت کند منجر شده است.

نیاز به بهره ‏گیری از دانش مهندسی نما در مراحل مختلف طراحی پوسته‏ های مدرن بیش از سایر فرآیندهای ساخت و ساز احساس می‏شود. این دانش برای نخستین بار ۲۰ سال پیش و در پاسخ به نیاز ورود متخصصین به پروژه‏های چالش برانگیز فنی مطرح گردید.

مهندسی نما به خوبی این محدوده مهم خاکستری و مبهم موجود میان حوزه‏های مرسوم و سنتی که برای سالیان متمادی به کار گرفته شده بودند را پوشش داده و در عین حال، با تمامی آن‏ها هم‏پوشانی قابل توجهی برقرار می‏کند. امروزه در بسیاری از شرکت‏های معماری فردی به عنوان “متخصص نما” یا یک “همکار باتجربه” وجود دارد که در حیطه محدودیت‏ های خاص موجود در دامنه کاری معماری، عهده‏ دار نقش مهندس نمای ساختمان بوده و وظایف مربوط به آن را انجام می‏دهد.

مهندسی نما تحت تاثیرات جهانی‏ سازی گامی به جلو برداشت و در نتیجه آن باید مشتریان و سرمایه‏ گذارن چند ملیتی و تیم‏های طراحی بین‏ المللی با بهره‏ گیری از تجهیزات فراتر از مقیاس محلی برای انجام پروژه ‏های بزرگ‏تر و چالش ‏برانگیزتری با یکدیگر همکاری می‏کردند. در شرایط اقتصادی کنونی توان انجام پروژه‏ ها در مقیاس جهانی از اهمیت بسزایی برخوردار است و به این منظور، داشتن درک صحیحی از شرایط در مقیاس محلی و نیز مکانیزم‏ های کارکرد بازار یک دارایی ارزشمند محسوب می‏شود.

نماهای شیشه ای مدرن با قابلیت تهویه مطبوع و تولید انرژی