تراس یا حیاط در ارتفاع

بدون شک تراکم جمعیتی حاصل از شیوه جدید زندگی شهری بر تمام جنبه های حیات ساکنین کلان شهر‌ها تاثیر گذاشته است. در این بین معماری با هویت یکی از دغدغه های معماران است تا آسایش ساکنان محیط های مسکونی و شهری را فراهم آورند. تلاش های زیادی جهت تامین فضاهای باز خصوصی کافی برای واحدهای آپارتمانی صورت گرفته است.اختصاص دادن فضایی با ارتفاع بلند تر و عمیق تر تراس را به فضایی فراخ که احساس نشاط یک حیاط را به دنبال دارد تبدیل می کند. اصلی ترین عاملی که می تواند در تبدیل یک تراس به حیاط اثرگذار باشد وجود یک منظره دلپذیر و گسترده است. یکی از چهره های شاخص معماری که طی سال های اخیر به این دغدغه مهم توجه کرده است،مهندس محمد مجیدی است. توجه به فضاهای ساخته نشده و ایجاد حیاط در ارتفاع ایده ای نوین برای ایجاد خلاقیت و آسایش در محیط های مسکونی ، اداری و شهری است.

محمد مجیدی متولد ۱۳۴۶ تهران ، فوق لیسانس معماری و شهرسازی از دانشکاه شهید بهشتی و مدیرعامل دفتر معماری بن سار از معماران جوانی است که امروز در میان معماران حرفه ای چهره ای شناخته شده است و جوایز بین المللی و داخلی زیادی را کسب نموده است از جمله :

 

  • رتبه اول برای مسابقه طراحی بیزینس هتل گاندی(۱۳۸۹)
  • رتبه دوم برای مسابقه پرو‍‍ژه مجموعه تجاری-اقامتی-مسکونی مشهد با همکاری دفتر مهماری گایارت (اسپانیا) و دلناز یکرنگیان(۱۳۸۸)
  • منتخب هیات داوران فستیوال جهانی معماری بارسلونا برای پروژه مجتمع مسکونی ویلا شهر(۱۳۸۸)حیاط در ارتفاع, طراحی نما, محمد مجیدی, نما, نمای پایدار | حیاط در ارتفاع | 2024
  • Shortlisted in World Architecture Festival for Villashahr Residential Complex, Barcelona (2009)
  • منتخب هیات داوران مسابقه معمار ۸۷ برای مجتمع مسکونی ویلا شهر(۱۳۸۷)
  • رتبه دوم برای مسابقه مجموعه تجاری-اداری-اقامتی قزوین (بدون معرفی رتبه اول)(۱۳۸۷)
  • منتخب هیات داوران مسابقه معمار ۸۶ برای دو پروژه مرکز تحقیقات رزینتال و ساختمان اداری خیابان مطهری(۱۳۸۶)
  • رتبه اول جایزه بزرگ معمار ۸۴ برای نمایشگاه و انبار مبلمان(۱۳۸۴)
  • رتبه دوم برای پروژه ساختمان اداری شرکت برگ (۱۳۸۴)
  • منتخب هیات داوران جایزه بزرگ معمار ۸۳ برای پروژه مسکونی دولتشاهی (۱۳۸۳)
  • رتبه اول برای پروزه اداری-تحقیقاتی کارا واقع در پارک فناوری پردیس (۱۳۸۳)
  • رتبه سوم برای پروژه اداری-تحقیقاتی بامداد کامپیوتر واقع در پارک فناوری پردیس (۱۳۸۲)
  • رتبه سوم در مسابقه زائر سرای مشهد(۱۳۸۲)
  • منتخب هیات داوران جایزه بزرگ معمار ۸۰ برای پروژه مجتمع تجاری بهار(۱۳۸۰)

 

از نگاه این معمار موفق، معماری زمانی اتفاق می افتد که بخواهیم تغییری ایجاد کنیم در غیر اینصورت عمل ما تنها ساختمان سازی تلقی خواهد شد. برای ساخت یک بنا مهارت به تنهایی کافی نیست و در کنار مهارت این شجاعت است که تغییر را ایجاد خواهد کرد، شجاعتی که نیازمند تغییر وضع موجود و ایجاد فردایی بهتر است.

یکی از دیدگاه های منحصر به فرد در ایده های مهندس مجیدی ایجاد فضاهایی مانند حیاط در ارتفاع است. آپارتمان هایی امروزی در ترکیب با فضای خانه های حیاط دار قدیمی. چیزی که حس تعلق را در ساکنین این بناها زنده خواهد کرد. آنچه که این ایده را حتی برای سازندگان جذاب می کند توجیه اقتصادی برای ایجاد محوطه ای باز در بین فضاهای ساخته شده است.

حیاط در ارتفاع

تصوراستفاده از حیاطی اختصاصی در طبقه شانزدهم یک ساختمان می تواند برای هر کسی شگفت انگیز باشد.این ایده توسط مهندس مجیدی عنوان حیات آپارتمان گرفت. حیات به معنی زندگی که میتواند شروعی جدید در ایجاد الگوهایی برای بهتر کردن شرایط موجود باشد.

این روش باعث توجه به الگوهای قدیمی در شهرهای سنتی مانند یزد گردید. توجه به فضاهای خالی ایجاد شده درخانه های بومی و قدیمی حاکی از توجه سازندگان به فضای ساخته نشده بوده است. بعد از تحقیقات این تیم طراحی نکته ای جالب، جلب توجه می کرد. به گفته مهندس مجیدی پس از هاشور زدن فضاهای ساخته شده درپلان چند ساختمان قدیمی این نکته مشخص گردید که حتی در میان فضاهای ساخته شده باز فضاهای ساخته نشده مشاهده می شود.

فضای ساخته نشده

در واقع بین فضاهای ساخته شده و ساخته نشده نوعی یکپارچگی خاص به چشم می خورد. در اصل فضای ساخته شده اعتبار خود را از فضای ساخته نشده کسب می کند و این همان چیزی است که فضا را باارزش میکند. این‌نوع از درهم تنیدگی سنجیده در اغلب پروژه های ایشان به چشم می خورد. واین موضوع برای تیم طراحی دستمایه ای جهت‌ تجربه الگوهای جدید بوده است. بطورمثال در پروژه مسکونی اصطلک واقع در لواسان برای زمینی که دارای مساحت ۱۸۰۰ مترمربع‌ بود پس از طراحی ۲۴۰۰ مترمربع فضای سبز در نظر گرفته شد.

پروژه اصطلک لواسان-محمد مجیدی

الگوهای ذکر شده علاوه بر فضاهای مسکونی در فضاهای اداری نیز قابل اجراست مثل فضاهای گردهم آیی کارکنان و مراجعین. این ایده های خلاقانه امروز تنها دیگر یک ایده نیست وتبدیل به الگوهایی برای خلق فضاهای بهترگردیده اند.

نمونه هایی از پروژه های طراحی شده توسط محمد مجیدی:

 

  • معماری و طراحی داخلی هتل هشت باغ مشهد، دفتر معماری بنسار

ساختار بنا از نقوش تزیینی بکار رفته در صحن حرم الهام گرفته شده است به همین منظورهشت حیاط در درون پروژه، با ویژگی های خاص بر اساس نوع فعالیت وپوشش گیاهی بخصوص از طریق فضاهای عمومی به هم متصل شده است و امکان دسترسی نور و تهویه طبیعی در تمامی فضاهای داخلی آن فراهم است.در این پروژه نیز توجه به فضاهای ساخته نشده به چشم می خورد.

پروژه هتل هشت باغ مشهد-محمد مجیدی

پروژه هتل هشت باغ مشهد-محمد مجیدی

 

  • معماری مجتمع اداری هزار و یک شب

معمار مسئول: محمد مجیدی-دفتر معماری بن سار

جانمایی پروژه با ساختاری خطی در جداره شمالی به منظور ایجاد چشم ‏اندازهای متنوع و در جداره غربی، در تعامل با مرکز خرید مجاور صورت گرفت. پتانسیل طراحی ساختمان به مثابه یک نشانه شهری(Landmark) از اولین فرصت‏هایی بود که با توجه به قرارگیری پروژه در ورودی غربی شهر تهران و همجواری با بزرگراه همت در اختیار تیم طراحی قرار گرفت. نتیجه روند طراحی، فرمی بود که با پس‏ زمینه ‏ای از رشته کوه‏ های البرز، علاوه بر ایفای نقش نشانه‏ شهری، مانند دروازه‏ ای برای مجموعه هزار و یک شهر در بدو ورود عمل می‏کند.

پروژه هزار و یک شب- محمد مجیدی

 

  • معماری مجتمع تجاری چارسو

طراح محمد مجیدی

مجموعه در تقاطع خیابان های‌ جمهوری اسلامی و حافظ به عنوان یک مولفه مهم شهری‌در میان بورس کالاهایی نظیر موبایل، لوازم صوتی و تصویری، لوازم خانگی، کامپیوتر و لوازم جانبی واقع شده است. مجتمع چارسو با طراحی بروز، زیبا و حجمی گسترده، از بهترین نمونه های معماری ساخته شده در ایران می باشد. قرار گیری یک نورگیر بزرگ مرکزی و حرکت متنوع پله های برقی در اطراف آن ضمن ایجاد یکپارچگی در میان عملکردهای مختلف، حرکت بین طبقات را برای بازدید کنندگان به یک موضوع و تجربه خاص تبدیل کرده است.