مالکان موسسات و بناهای تجاری کانادا هر ساله بیلیون‌ها دلار صرف تکنولوژی‌هایی می‌کنند که بتواند هزینه مصرف سالانه انرژی آن‌ها را کاهش دهند. با توجه به هزینه انرژی که انتظار می‌رود در دهه بعدی دو برابر مقدار کنونی آن شود، نیاز به استفاده از فن‌آوری‌های قابل اطمینانی که برای کاهش مصرف انرژی مقرون به صرفه هستند، روز به روز در حال افزایش است. امروزه با شبیه سازی ساختمان و آنالیز پارامترهای تاثیرگذار بر میزان مصرف انرژی، با انتخاب سیستم ساخت و متریال مناسب می توان میزان مصرف انرژی را تا حد بسیار زیادی کاهش داد. علاوه بر تامین شرایط آسایش انسانی، انتخاب هوشمند سیستم ساختمانی بوسیله شبیه سازی از هزینه های اولیه ناشی از طراحی غیر اقتصادی و اصطلاحا “دست بالا” (OVER DESIGN) در تاسیسات مکانیکی جلوگیری می کند.

کاهش مصرف انرژی با استفاده از تکنولوژی های جدید در بازسازی بناهای تجاری

با نگاهی به روندی که از گذشته تا کنون طی شده، این موضوع به خوبی مشخص است که مالکان ساختمان‏ها به منظور کاهش دادن هزینه‌های انرژی، عمدتا به کاهش مصرف انرژی روی آورده‏ اند. اگر چه این کاهش مصرف از طریق بالا بردن بازدهی انرژی همچنان مولفه‌ کلیدی و مهمی برای مالکان به شمار می‏رود، اما پیدایش «شبکه هوشمند» (مترجم: Smart Grid؛ شبکه برق مبتنی بر تکنولوژی دیجیتالی در سطح شهر) فرصت مناسبی را برای صنعت ایجاد کرده تا بتوان از طریق تکنولوژی‌های پاسخگوی بار (مترجم: demand-responsive technologies؛ تکنولوژی‏ هایی که منجر به بهبود الگوی مصرف توسط مشترکین در دوره ‏های مشخصی مانند زمان پیک مصرف و یا مواقعی که قیمت‏ها بالا هستند شده و بدین طریق، میزان مصرف انرژی را کاهش می‏دهند) نیازهای مالکان ساختمان را برآورده ساخت. امروزه، پیشرفت‌های صورت گرفته در تکنولوژی‌های مربوط به حسگرها و سیستم‌های خودکار، به همراه پیشرفت علم مواد و مصالح، شرایطی را برای تولیدکنندگان مصالح و تجهیزات کنترل‌کننده ساختمانی (مترجم: تجهیزات و سیستم‌هایی که برای خودکار عمل کردن ساختمان در برابر دما، مصرف انرژی، میزان روشنایی و … طراحی و تولید می‌شوند) فراهم کرده که بتوان به طریقی، میزان مصرف را بیش از پیش کاهش داد.

high performance building

در چنین شرایطی است که امروزه تولیدکنندگان و مشاوران ساختمان با بهره ‏گیری از حسگرها و سیستم‌های خودکار، استخراج اطلاعات و داده‌ها، و استفاده از مواد و مصالح ساختمانی و امکان طراحی و ساخت پوسته‏ های خارجی دینامیک بنا که باعث ارتقای بهره‏ وری در مصرف انرژی می‌شوند، به دنبال پاسخگویی به نیازهایی هستند که ساخت بناهایی با قابلیت تولید انرژی – بیش از میزانی که مصرف می‏شود- را می‏طلبد. از مزایای چنین رویکردی آن است که تولیدکنندگان و دست ‏اندرکاران حوزه ساختمان می‏توانند در هر کجا که چارچوب قوانین وضع شده اجازه دهد، مالکان بنا را برای فروش مازاد انرژی تولید شده توسط بنا، به «شبکه هوشمند شهری» تشویق کنند؛ در واقع با این فرایند است که انرژی در ساختمان، از یک منبع هزینه به یک منبع درآمد تبدیل خواهد شد. موضوع مهم دیگری که می‏توان به آن اشاره کرد، فرصت مناسبی است که از این رهگذر برای شرکت‌های کانادایی فعال در زنجیره ارزش انرژی ساختمانی ایجاد می‏گردد تا بتوانند از این طریق، محصولاتی که به صرفه‏ جویی در مصرف انرژی کمک می‏کنند را به بازاری که به سرعت در حال رشد است، عرضه نمایند.