امروزه عایق بندی شدید ساختمان ها ما را در محیط‌های کاملا بسته و بدون تعامل با محیط محبوس کرده است. بنابراین لزوم وجود یک سیستم تهویه مطبوع بدون آسیب رساندن به محیط زیست ( مبتنی بر گواهینامه WELL ) و با حداقل میزان مصرف انرژی به شدت احساس می‌شود. به همین دلیل است که مفاهیمی نظیر معماری سبز و معماری پایدار در جهت تعامل بیشتر انسان و محیط زیست در دهه‌های اخیر توسط معماران مطرح شده‌ند. در واقع یکی از اصول اصلی معماری سبز الهام از الگوهای موجود در طبیعت در ساختار معماری و بهره‌وری از منابع طبیعی بدون ایجاد آسیب و آلودگی مضاعف است.

انتخاب طراحی صحیح سیستم تهویه مناسب در هر ساختمان، در ارتقای کیفیت سلامت کاربران و نیز برآورده کردن الزاماتی که توسط گواهینامه WELL تعیین شده است نقش بسیار مهمی دارد (مترجم: گواهینامه WELL اولین گواهی حرفه ‏ایست که منحصرا بر ارتباط میان میزان سلامتی استفاده‌‏کنندگان از فضاهای داخلی با محیط ساخته شده تاکید دارد). بر اساس اعلام سازمان بهداشت و ایمنی شغلی (OSHA)، تهویه و گرمایش نامناسب می‏‌تواند به مشکلات سلامتی مختلفی مانند سردردهای مکرر، تنگی نفس، سرگیجه و حالت تهوع منجر گردد. آلودگی هوا و ایجاد هوای ناسالم و مانده در فضا از دیگر نتایح زیان‏بار استفاده از تهویه و سیستم گرمایشی نامطلوب است.

هوای داخلی با کیفیت پایین می‌‏تواند در برخی موارد از رطوبت، آلاینده‌‏های هوا و دمای نامطلوب محیط ناشی شود. فعالیت‏‌های مختلفی مانند تعمیرات و نگهداری‏ روزمره، استفاده از محصولات شیمیایی برای شستشو، و حتی پخت و پز نیز می‏‌تواند از کیفیت هوایی که تنفس می‌کنیم بکاهد. استفاده از راهکارهای مناسب برای تهویه مطبوع ساختمان نقش موثری در جلوگیری از این کاهش کیفیت هوا خواهد داشت.

تهویه مطبوع هوشمند به دلیل مزایای بسیار زیادی که در رابطه با محیط زیست و حفظ سلامت کاربران با خود به همراه می‌‏آورد، به یکی از جنبه‏‌های حیاتی در طراحی ساختمان‏های سالم تبدیل شده است. برخی از این مزایا عبارتند از کم کردن آلرژی‏‌های فصلی، کاهش مشکلات مربوط به ایجاد قارچ و پوسیدگی در مصالح ساختمان، و کاهش هزینه‌‏های مصرف انرژی.

هر بنا با توجه به ویژگی‏‌های خاصی که دارد نوع خاصی از طراحی تهویه مطبوع را می‌‏طلبد و انتخاب سیستم تهویه‌‏ای که به بهترین شکل ممکن با ساختمان محل کار و نوع حرفه شما هم‏خوانی داشته باشد از اهمیت بسزایی برخوردار است. طراحی‏‌های مختلف می‏‌توانند شامل سیستم‏های طبیعی، مکانیکی، و یا ترکیبی از این دو باشند.

بر اساس “هوای استاندارد ساختمان WELL”، ویژگی “اثربخشی تهویه مطبوع” شامل نکات و الزاماتیست که برای دستیابی به هوای داخلی پاکیزه ‏تر و آلودگی کمتر، و در عین حال برای ارتقای سلامت افرادی که به طور روزانه از ساختمان‏‌های دارای گواهینامه WELL استفاده می‏‌کنند مورد نیاز است.

ونت پنجره ونتیلیشن نما

هوای استاندارد ساختمان WELL: اثربخشی تهویه مطبوع

این استاندارد شامل ماتریسی از ویژگی‏‌های مختلف به منظور بهبود کیفیت هواست. ” اثربخشی تهویه مطبوع” یکی از این ویژگی‏‌هاست (مشخصه شماره ۰۳) که از سه بخش زیر تشکیل شده است:

۱- طراحی سیستم تهویه: به منظور پاسخگویی به الزامات طراحی تهویه مطبوع، مدیران هر پروژه باید یا مطابق با دستورالعمل تهویه هوای ASHRAE، و یا بر اساس دستورالعمل کیفیت هوای داخلی، که حداقل میزان تهویه لازمی که باید در داخل بنا جریان داشته باشد را مشخص می‏‌کند عمل کنند.

گزینه دیگری نیز وجود دارد و آن تطابق با الزامات ASHRAE و نیز اثبات این موضوع است که کیفیت هوای محیط در شعاع ۱٫۶ کیلومتری ساختمان، با استاندارد ملی کیفیت هوای محیط آژانس حفاظت از محیط زیست ایات متحده امریکا هم‏خوانی دارد. از ملزومات این استاندارد داشتن هوای پاکیزه کافی در داخل محیط انسان‏ساخت و در عین حال، تضمین شرایط محیطی مورد نیاز کودکان و سالمندان است.

۲- کنترل تعداد استفاده‏‌کنندگان از سیستم تهویه: در صورتی که به طور معمول تعداد کاربران یک بنا در هر ۱۰۰۰ فوت مربع ۲۵ نفر یا بیشتر باشد، مطابق با گواهی‏نامه WELL تامین یکی از نیازمندی‌‏های زیر برای مدیران پروژه الزامیست:

– کنترل تعداد استفاده‌‏کنندگان از سیستم تهویه به گونه‏‌ای که میزان کربن دی‌اکسید موجود در فضا را به کمتر از ۸۰۰ واحد در میلیون برساند، یا

– استفاده از پنجره‏هایی مطابق با ویژگی “پنجره‏ بازشو” در گواهی‏نامه WELL، به طریقی که بتوان با کمک تهویه طبیعی میزان کربن دی اکسید را به کمتر از ۸۰۰ واحد در میلیون کاهش داد.

۳- ایجاد تعادل در سیستم: بر خلاف دو بخش قبلی، تنها یک راه برای ایجاد تعادل در سیستم‏ها وجود دارد؛ زمانی که پروژه ساخت بنا در حال اتمام است باید برای کسب اطمینان از کارکرد صحیح هر سه سیستم گرمایشی، سرمایشی، و تهویه مطبوع (HVAC) آن‏ها را در بهترین حالت ممکن تنظیم کرد. HVAC تنظیم نشده می‏‌تواند باعث سرد شدن یا گرم شدن بیش از اندازه بعضی از فضاهای داخلی شود. زمانی یک سیستم از حالت تعادل خود خارج می‏‌شود که کانال‏‌های هوا به خوبی تعبیه نشده باشند. برای جلوگیری از این مشکل باید کانال‏‌های هوا را با دقت بررسی کرده و اطمینان حاصل نمود که جریان هوا به طور مساوی در سراسر بنا توزیع شده است.

تمامی این بخش‏‌ها در ارتباط و پیوستگی با یکدیگر و در جهت ایجاد هوای سالم‏تر و کاهش خطرات مربوط به سلامتی کاربران عمل می‏‌کنند.

جهت آشنایی با مزایای تهویه هوشمند و مثالهای موردی به مقاله مزایای تهویه مطبوع هوشمند مراجعه فرمایید.