شیشه با تطبیق پذیری بالا و جذابیت های زیبایی شناختی بسیار، دنیای معماری را در گذر زمان متحول کرده است و یکی از آرزوهای دیرینه معماران یعنی حذف مرز میان فضای داخلی و خارجی را محقق ساخته است. وجود شیشه در معماری سابقه ای بسیار کهن دارد که از هنر شیشه گری و تکنیک های ایرانی دوره ساسانیان و کلیساهای بلندپیکر دوره گوتیک گرفته تا ساختمان های بلندمرتبه تمام شیشه امروزی را در بر می گیرد.

استفاده از شیشه در تاریخ معماری

استفاده از شیشه در معماری تاریخ طولانی دارد. از دوران باستان تا کنون، شیشه به عنوان یکی از مصالح مهم در ساخت و ساز استفاده شده است. در دوران باستان، شیشه بیشتر به عنوان یک ماده زینتی استفاده می شد، اما با گذر زمان و پیشرفت های تکنولوژیک، استفاده از شیشه در ساختمان ها رواج یافت. در قرون وسطی، شیشه در ساخت کلیساهای گوتیک بزرگ به کار گرفته شد. این کلیساها با پنجره های بزرگ شیشه ای خود، نور زیادی را به داخل فضا وارد می کردند و باعث ایجاد فضایی متفاوت و جذاب می شدند.

شیشه در ساختمان های مدرن

با پیشرفت های صنعتی قرن نوزدهم و بیستم، استفاده از شیشه در ساختمان ها افزایش یافت. شیشه به عنوان یک ماده ساختمانی مدرن شناخته شد و در ساختمان های بلندمرتبه و مدرن به کار گرفته شد. این ساختمان ها با نمای کامل شیشه ای خود، نمادی از پیشرفت و مدرنیته بودند. امروزه، شیشه به عنوان یکی از مصالح اصلی در ساختمان های مدرن و بلندمرتبه استفاده می شود. در ادامه مزایای مختلف استفاده از شیشه در نما بیان گردیده و پیشرفت های تکنولوژی صورت گرفته در این حوزه بررسی می گردد.

انرژی, پوسته_نما, شیشه, مهندسی_نما | شیشه | 2024

 

استفاده از شیشه در کلیسای به سبک گوتیک سن شاپل فرانسه

شیشه در ساختمان های بلندمرتبه

در ساختمان های بلندمرتبه، استفاده از شیشه دارای مزایای فراوانی است. شیشه باعث می شود نور طبیعی به فضاهای داخلی برسد، که این امر باعث افزایش رفاه ساکنین و کاهش مصرف انرژی می شود. همچنین، شیشه باعث می شود ساکنین ساختمان بتوانند از مناظر بیرونی لذت ببرند. در عین حال، شیشه می تواند به عنوان یک عایق حرارتی عمل کند و کمک کند تا دمای داخل ساختمان را کنترل کند.

نقش شیشه در مدیریت نور، دید و شفافیت ساختمان

شیشه نقش مهمی در مدیریت نور، دید و شفافیت ساختمان دارد. با استفاده از شیشه، می توان نور طبیعی را به فضاهای داخلی هدایت کرد، که این امر باعث افزایش رفاه ساکنین و کاهش مصرف انرژی می شود. همچنین، شیشه باعث می شود ساکنین ساختمان بتوانند از مناظر بیرونی لذت ببرند. در عین حال، شیشه می تواند به عنوان یک عایق حرارتی عمل کند و کمک کند تا دمای داخل ساختمان را کنترل کند.

مزایای زیبایی شناختی شیشه

ویژگی اصلی شیشه یعنی شفاف بودن به تنهایی یکی از دلایل مهم استفاده از آن در ساختمان ها و بخصوص نما می باشد. شیشه با پیوند فضای بیرونی به فضای داخلی موجب ایجاد جلوه بصری زیبایی شده و تسلط بر فضای بیرونی را افزایش می دهد. استفاده از شیشه امکان بهره گیری افراد داخل بنا از زیبایی های بیرون بنا نظیر درختان، آسمان و شهر را ایجاد می کند.

شیشه در نمای ساختمان ظرافت و پیچیدگی خاصی را به نمای ساختمان بخشیده و سازگاری و تعامل بالای آن با بیشتر مصالح بخصوص فولاد، بتن و چوب تضادهای بصری و کمپوزیسیون های زیبای مختلفی را بوجود می آورد.

اهمیت مهندسی نما و تاریخچه آن

مهندسی نما یکی از مهمترین بخش های طراحی ساختمان است. مهندسی نما به بررسی و طراحی نمای ساختمان و دیتیل ها و c ان و عملکرد پوسته ساختمان از دیدگاه سازه، انرژی و کارایی می پردازد و نقش مهمی در بهینه سازی عملکرد ساختمان دارد. تاریخچه مهندسی نما به قرون وسطی برمی گردد، زمانی که شیشه c اولین بار در نمای ساختمان ها به کار گرفته شد. با گذر زمان و پیشرفت های تکنولوژیک، مهندسی نما توانسته است راه حل های جدیدی را برای بهبود عملکرد ساختمان ارائه دهد. همچنین مهندسی نما نقش بسزایی در ایمنی نما و معماری پایدار دارد که در مقاله لینک شده میتوانید بیشتر با ان آشنا شوید.

مهندسی نما در ایران

شرکت آلومینیوم شیشه تهران که از دهه هفتاد شمسی به طراحی و تولید نماهای شیشه ای اشتغال داشت یکی از مجموعه های پیشرو در مهندسی نما در ایران میباشد. این شرکت از دهه هشتاد و با پیچیده شدن پروژه های دریافتی چاره را در تقویت تیم مهندسی و تشکیل تیمی متشکل از مهندس سازه، مهندس تاسیسات، مهندس انرژی و تیم فاز ۲ و تیم معماری دید تا بتوانند کلان پروژه هایی نظیر باغ کتاب یا گنبد مینا را به سرانجام برسانند.

یکی از نمونه هایی که به درک این موارد کمک می کند پوسته های شیشه ، کامپوزیت و بتنی می باشد که توسط شرکت آلومینیوم شیشه تهران مشاور تخصصی نما طراحی و اجرا شده است. همچنین توصیه میشود برای آشنایی با مهندسی نما در ایران مقاله موردکاوی پوسته های نما را مطالعه نمایید.

مزایای کاربردی شیشه در طراحی نما

شیشه علاوه بر جنبه های زیبایی شناختی خود، مزایای عملکردی بسیار مهمی را نیز در نما فراهم می کند که کلیدی ترین آن بهره مندی از نور خورشید در فضاهای داخلی است. نور طبیعی فراوانی که اجازه نفوذ آن به فضاهای داخلی از طریق استفاده از شیشه داده می شود منجر به خلق فضاهایی با شکوه و غرق در نور گردیده، اتاق ها را گرم و دل نشنین کرده و رضایت بهره برداران بنا را به همراه دارد. شیشه با کاهش مدت زمان مورد نیاز ساختمان به نور مصنوعی منجر به کاهش مصرف انرژی شده؛ به دلیل مقاوم بودن در برابر شرایط مختلف محیطی دوام بالایی داشته و در طول زمان دچار خوردگی و افت کیفیت نمی شود و به سبب انعطاف پذیری و تنوع آن به صورت های مختلف قابل استفاده است. یکی دیگر از مزیت های استفاده از این مصالح در نمای ساختمان کاهش بار مرده بنا است که منجر به افزایش مقاومت در مقابل زلزله می گردد.

تکنولوژی و شیشه

در عصر حاضر تکنولوژی شیشه در معماری بسیار پیشرفته بوده و به عنصری کلیدی برای ایجاد زیبایی، نورپردازی و کنترل محیط تبدیل گشته است. استفاده از شیشه در معماری با پیشرفت صنعت شیشه سازی و تکنولوژی ساخت به مرور زمان تغییر کرده و گسترش یافته است. همچنین مشکلاتی نظیر شکست شیشه ناشی خودکشی شیشه با روش های مدرن امروزی حل شده که نگرانی های معماران را در این حوزه برطرف نموده است.

از قرون وسطی تا رنسانس، شیشه در نمای ساختمان اغلب به صورت شیشه های کوچک و زینتی بکار گرفته می شد. در قرن نوزدهم با توسعه صنعت شیشه سازی و افزایش دسترسی به شیشه، استفاده از آن به طور چشمگیری افزایش یافت. این پیشرفت طراحان را قادر به طراحی نماهای شیشه ای وسیع تر و بزرگ تر کرد که در نتیجه آن ساختمان های با نمای تمام شیشه ای ایجاد شدند. اما در قرن بیستم با توسعه شیشه های مقاوم سازی شده نظیر شیشه های سکوریت و لمینیت، رفته رفته شیشه به عنوان یکی از عناصر اصلی در ساختمان های مختلف شناخته شده و محبوبیت آن با گذر زمان بیشتر گردید. در حال حاضر نیز شیشه های هوشمند که قابلیت تغییر میزان شفافیت بر اساس شرایط خارجی و یا نیاز کاربر را دارند و نیز تولید شیشه با کارایی بالا و با خواص عایقی بهبود یافته باعث کاهش انتقال حرارت و بهبود بهره وری می گردد و معماران و سازندگان را با طیف وسیعی از گزینه ها برای ایجاد نماهای پویا و سازگار توانمند می کند.

محاسبات سازه کرتین وال و نما

در ایران نیز Alumglass به عنوان یکی از قدیمیترین شرکت های مهندسی نما و با تمرکز بر سه سنجه کیفیت، سرعت و بودجه بندی پروژه های متعددی را در زمینه نماهای ساختمانی طراحی، مشاوره و اجرا نموده است که جزئیات آن در بخش پروژه ها موجود می باشد.