خودکشی شیشه: یک پدیده عجیب و غریب

شیشه سکوریت گاهی اوقات بدون دلیل ظاهری خود به خود می شکند. این پدیده را در عامیانه “خودکشی شیشه” می نامند¹. اما در واقع، این شکستگی ها بی دلیل نیستند و دلایل متعددی برای وقوع آن وجود دارد. یکی از مهم ترین این دلایل وجود کریستال سولفید نیکل است که می تواند منجر به شکست خود به خود شیشه شود².

تشخیص خودکشی شیشه نما

سولفید نیکل: عامل اصلی خودکشی شیشه

سولفید نیکل در نتیجه واکنش با ذرات فلزی مواد خام شیشه مذاب در طول فرآیند تولید شیشه بوجود می آید³. این کریستال به دلیل تغییرات حجمی خود، ترک هایی در شیشه ایجاد می کند، تنش های فشاری را افزایش می دهد و در نهایت منجر به شکست خود به خودی شیشه می شود⁴. سولفید نیکل که معمولا شکل کروی دارد، به دلیل اندازه کوچک (۰٫۱ تا ۰٫۵ میلیمتری) با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست⁵.

شیشه, کرتین_وال, مشاور_نما, مهندسی_نما, هیت سوک | خودکشی شیشه | 2024

سولفید نیکل: عامل اصلی خودکشی شیشه

شیشه های Heated Soaked: راه حلی برای مشکل خودکشی شیشه

شیشه Heat Soaked یک نوع شیشه است که با فرآیند حرارتی به نام Heat Soaking تولید می شود⁶. این فرآیند منجر به کاهش قابل توجه خطر شکستگی خود به خود شیشه می شود⁷. استفاده از این روش مزایای مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

دستگاه هیت سوک شیشه  heat soak

این فرآیند باعث می شود ناخالصی های سولفید نیکل قبل از نصب شیشه و بروز مشکلات بعد از آن شناسایی و برطرف شوند⁸. برخی از تولیدکنندگان نظیر شیشه ونوس ، این نوع از شیشه ها را گارانتی می کنند که منجر به کاهش هزینه های ناشی از تعویض شیشه های شکسته می شود⁹. همچنین، از آن جا که شیشه ها در طول این فرآیند تا دمای حدود ۳۲۰ درجه سانتیگراد حرارت می بینند، مقاومت حرارتی شیشه مورد آزمایش قرار می گیرد[^۱۰^]. انجام این فرآیند بر روی شیشه ها باعث افزایش مقاومت سطحی آن ها می شود¹¹.

خودکشی شیشه در اثر ناخالصی

کاربرد شیشه Heat Soaked

از این نوع شیشه در هرجایی که پانل های شیشه ای به چشم می خورد می توان استفاده کرد¹². اما استفاده از آن در مواقعی که پس از نصب شیشه و اتمام ساخت بنا دسترسی و جایگزینی آن مشکل بوده و با چالش همراه است، از ارزش و صرفه بالاتری برخوردار است¹³. برخی دیگر از مواردی که استفاده از شیشه Heat Soaked منجر به ایجاد ارزش افزوده در بنا می شود عبارت است از: ساختمان های تجاری، پنجره ها و درها، نورگیرها، پارتیشن ها، نرده ها، شیشه های سقفی، شیشه هایی که برای نصب آن به جرثقیل نیاز است، شیشه های موجود در طرح های پیچیده، شیشه های در موقعیت و شرایط خاص، و شیشه های با ابعاد بسیار بزرگ¹⁴.

نما کرتین وال و نما بتن hpc

پروژه بورس کالا

مثلا در پروژه های بزرگ که ایمنی نما بسیار اهمیت دارد شیشه لایه خارجی با دو لایه شیشه لمنیت دوجداره میگردد. چنین شیشه ای به هزینه امروز دست کم ۵-۷ میلیون تومان در متر مربع هزینه دارد. از طرفی در صورت خودکشی هزینه تعویض شیشه نیز رقم بالایی خواهد بود. لذا آلومینیوم شیشه تهران در بیشتر پروژه های خود به عنوان مشاور تخصصی نما به کارفرما پیشنهاد استفاده از شیشه هیت سوک را مینماید. لذا درصورتیکه بر سر دوراهی قرار گرفته اید بهتر است از مشاور نما پروژه خود و یا مهندسی نما پیمانکار نما خود بخواهید ارزش اقتصادی این تصمیم را بررسی و گزارش نماید.

کرتین وال استیک و مهندسی نما
پروژه آسا – پیمانکار شرکت شعاع پنجره – مشاور نما : آلومینیوم شیشه تهران

نویسنده: حامد حجازی ویراستار: سعید مادرشاهی