از جمله مباحث تعیین کننده در طراحی نما و پوسته ساختمان در نمای پایدار میتوان به میزان تعامل و واکنش آن نسبت به عوامل اقلیمی و محیطی اشاره کرد . از آنجا که عملکرد پوسته ساختمان به عنوان بیرونی ترین لایه ساختمان و در تماس مستقیم با محیط در کنترل و یا هدر رفتن انرژی کاملا مشهود است، در سال های اخیر گرایش معماران به طراحی نمای هوشمند و نمای دینامیک در کنار استفاده از نمای پایدار افزایش یافته است. در واقع پوسته های متحرک و دینامیک تنها به دنبال ایجاد زیبایی بصری و یا نشان دادن قدرت و خلاقیت معماری مدرن شکل نگرفته اند، بلکه هدف اصلی از طراحی چنین نماهایی فراهم آوردن شرایط آسایش انسانی از طریق تعاملات پوسته ی بنا با محیط است.

فارغ از عملکرد فیزیکی و واکنش نمای ساختمان نسبت به پارامترهای محیطی در راستای ایجاد شرایط آسایش انسانی، برآورد و مقایسه میزان انرژی مصرفی در تکنولوژی به کار رفته در پوسته های هوشمند و میزان صرفه جویی صورت گرفته از طریق پوسته هوشمند فاکتور تعیین کننده در دسته بندی جامع تری است که از آن با عنوان نمای پایدار یاد می کنند.

پوسته های هوشمند یا دینامیک الزاما نقش موثری در پایداری محیطی ایفا نمی کنند.

در حقیقت هوشمند سازی ساختمان به منظور تامین آسایش انسانی بدون در نظر گرفتن اثرات جانبی بنا بر محیط نه تنها تاثیر مثبتی در پایداری ساختمان ندارد بلکه با ایدئولوژی اصلی نمای پایدار که همسویی ساختمان با طبیعت است در تضاد است.

یکی از اهداف طراحی نمای پایدار جلوگیری از ورود تابش تند آفتاب در تابستان، کنترل خیرگی، کاهش هزینه های سرمایش ، وارد کردن بیشینه گرما در زمستان و تهویه طبیعی از طریق پوسته بنا می باشد. این فرآیند گاه از طریق پوسته های هوشمند و عکس العمل پوسته بنا نسبت به شرایط اقلیمی و گاها از طریق پوسته های دینامیک صورت می گیرد.

انالیز و شبیه سازی انرژی پوسته نما

گرچه تکنولوژی های جدیدی نظیر سلول های فوتوولتائیک، پوسته های مجوف یا شبرنگ با ذخیره انرژی خورشید در طول روز به تامین انرژی ساختمان در شب کمک می کنند. با این حال ، استفاده از پوسته های دینامیک یکی دیگر از راهکارهای نوین در هوشمندسازی نمای ساختمان است.

به طور کلی نمای دینامیک یا نمای کینتیک به پوسته هایی اطلاق می شود که قابلیت باز و بسته شدن و یا حرکت دارند. در حالی که نمای هوشمند به پوسته هایی گفته می شود که نسبت به تغییرات محیط واکنش نشان می دهند. به طور مثال پوسته هایی که نسبت به زاویه تابش نور قابلیت باز و بسته شدن و تنظیم زاویه مناسب سایه اندازی و یا تهویه طبیعی دارند ، علاوه بر اینکه نمای دینامیک محسوب می شوند، به واسطه واکنش هوشمند به تغییرات اقلیمی “نمای هوشمند” نیز به حساب می آیند. اما همانطور که اشاره شد تعامل با محیط طبیعی تنها مولفه ی تعیین کننده در شاخص پایداری ساختمان به شمار نمی رود. در بیان دقیق تر “تعامل همسو با طبیعت” تعریف کننده مفهوم پایداری در معماری می باشد.

به طور مثال بنای نمایشگاه شرکت Kiefer Technic در استرالیا که توسط گروه معماری Giselbrecht + Partner Architects طراحی گردیده است. با وجود طراحی بی نظیر و هوشمند سازی فوق العاده ای که در کنترل خیرگی و تابش به واسطه پوسته نما دارد، از جهت میزان مصرف انرژی نمای پایدار به شمار نمی رود . چرا که میزان انرژی مصرفی توسط مکانیزم باز و بسته شونده در پانل های نما به مراتب بیشتر از میزان انرژی صرفه جویی شده است . در واقع تامین انرژی لازم برای حرکت عناصر نما نه تنها به واسطه هزینه هایی که به کاربران آن ساختمان تحمیل می کند بلکه از منظر پایداری و زیست محیطی نیز باید توجیه پذیر باشد.

با این حال به نظر می رسد با وجود هزینه های بالای اولیه در طراحی و ساخت پوسته های دینامیک، هزینه های بالای تعمیر و نگه داری، پیچیدگی و چالش های طراحی مکانیزم دینامیک، آنچه انگیزه کافی برای طراحی چنین پوسته های به معماران می دهد نقش مثبت پوسته های هوشمند در آسایش انسانی و زیبایی بصری فوق العاده ی این نوع پوسته ها است. بهینه سازی مدول ها، استفاده از متریال های نوین و سبک تر نظیر اسکرین نما و یا تامین انرژی لازم از طریق عناصر تشکیل دهنده نما راهکارهایی است که می تواند معماری دینامیک و معماری هوشمند را پایدار تر کند.

برای اینکه در مورد پروژه خود انتخاب کنید کدام راه را بروید تماسی با بخش تحقیق و توسعه مشاوره نما ما بگیرید تا ضمن معرفی آخرین فن اوری ها بودجه و فواید انها را برای شما آنالیز کنند.