با افزایش استفاده از شیشه در نمای ساختمان های مدرن، مهم ترین دغدغه ی معماران حل مسائل مربوط به انرژی و تامین آسایش حرارتی در اقلیم های مختلف است. جلوگیری از ایجاد خیرگی، اثر گلخانه ای و کنترل تبادل حرارتی از مهم ترین چالش های پیش روی معماران برای استفاده از شیشه در سطوح گسترده است .

ورنر سوبک، مهندس عمران و معمار شناخته شده، و رئیس موسسه ساخت و طراحی‏ سبک وزن (Lightweight Design and Construction) در دانشگاه اشتوتگارت آلمان معتقد است که:

“تمامی نماها، حتی در زمانی که شرایط محیط داخلی و خارجی بنا متفارروت باشد، از یک الگوی فیزیکی ثابت تبعیت می‏کنند. چیزی که همه ما به دنبال آن هستیم نمایی است که تنها با فشار یک دکمه بتواند خود را با هر تغییر شرایطی، چه در فضای داخل و چه در محیط خارجی، کاملا مطابقت دهد.”

البته لازم به ذکر نیست که برخی از ساختمان‏ هایی که در حال حاضر ساخته شده و مورد استفاده قرار می‏گیرند در شکل دادن به چشم ‏اندازی که ما از معماری آینده انتظار داریم بسیار تاثیرگذار هستند؛ به عنوان مثال ساختمان ۶۷ متری مرکز اتوماسیون Festo را در نظر بگیرید که با ۱۶ طبقه در شهر اسلینگن در جنوب کشور آلمان واقع شده است. این بنا که بر اساس یک طرح نوآورانه در حوزه انرژی طراحی و ساخته شده است در سال ۲۰۱۵ رسما افتتاح شد.

 

پروژه شیشه هوشمند برای کاهش انرژی

 

نمای شیشه ‏ای این ساختمان – که در مجموع محدوده ‏ای به وسعت ۸۵۰۰ متر مربع را پوشش می‏دهد- می‏تواند به عنوان یک منبع خروج هوا عمل کند که از طریق آن عمل مکش هوا به طور پیوسته، و بین پوسته داخلی ضد انعکاس نور، اجزای آلومینیومی نمای ساختمان و پوشش شیشه‏ ای انجام می‎گیرد. این بدان معناست که از همان ابتدا از ورود گرمای تابستان به فضای داخلی ساختمان جلوگیری شده و در نتیجه، نیاز به سرمایش و خنک کردن بنا کاهش پیدا می‏کند.

علاوه بر این، با کمک عنصری معروف به شیشه الکتروکرومی که در این بنای تازه تاسیس به کار رفته و می‏تواند در صورت نیاز مات و غیرشفاف شده و جلوی ورود اشعه خورشید را بگیرد، محافظت از بنا در برابر گرما و نور خورشید آسان‎تر شده است؛ این عمل از طریق مجموع ۴۴۱ عدد ساندویچ پانلی که در محدوده‏ای به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع در این ساختمان نصب شده‏‏ اند، و به دلیل دارا بودن لایه بسیار نازکی از نانوذرات اکسید تنگستن صورت می‏ پذیرد.

smart glass in facade engineering

رنگ این پانل‏ها با اعمال ولتاژ به آبی تغییر کرده و در نتیجه این عمل، میزان شفافیت آن‏ها کاهش پیدا می‏کند. در این مرکز این اعمال ولتاژ به طور خودکار توسط سیستم مدیریت تاسیسات بنا و در پاسخ به سیگنالی که از سنسورها فرستاده می‏شود انجام می‏شود؛ اگر چه در عین حال امکان کنترل دستی این سیستم از طریق یک دکمه یا صفحه لمسی نیز پیش‏ بینی شده است.

کاربرد شیشه هوشمند در مهندسی نماهای شیشه ای و شفاف

 

شرکت Econtrol-Glas که تولیدکننده این شیشه‏ ها در آلمان شرقی است می‏گوید زمان لازم برای تغییر میزان شفافیت این محصول از روشن‏ترین به تیره‏ ترین حالت، بین ۲۰ تا ۲۵ دقیقه است. زمانی که شیشه به تیره‏ ترین حالت خود تبدیل می‏شود تنها ۱۲ درصد از نور خورشید قادر خواهد بود به فضای داخلی نفوذ کند و مابقی توسط ذرات به کار رفته در این محصول به محیط خارجی منعکس خواهد شد.

محصول شیشه‏ قابل تنظیم این شرکت تا کنون در پنج پروژه بزرگ اروپایی و در مساحتی به وسعت ۱۵۰۰۰ متر مربع به کار برده شده است؛ و تقاضا برای استفاده از این نوع شیشه روز به روز در حال افزایش است.Hartmut Wittkopf، مدیر این کمپانی می‏گوید:

“در حال حاضر میزان آگاهی عمومی نسبت به ساختمان‏هایی که از مزایای بهره‏ وری در مصرف انرژی برخوردار هستند بیشتر از گذشته شده است.”

برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود مقاله ی ” نماهای شیشه ای مدرن با قابلیت تهویه مطبوع و تولید انرژی ” را مطالعه کنید. برای دریافت مشخصات فنی شیشه هوشمند اینجا کلیک کنید. توجه داشته باشید که استفاده از این نوع شیشه ها تضمین کننده سبز بودن ساختمان شما نمیباشد و بایستی تحلیلی جامع بر روی تاثیر استفاده از این شیشه و همچنین کربن مورد استفاده جهت تولید شیشه و ضرر ان برای محیط زیست صورت گیرد.