معرفی کتاب BIM سبز در معماری پایدار

معماری سبز که از آن تحت عنوان معماری پایدار نیز نام برده می شود به عنوان حوزه های از معماری که سعی بر کنترل بحران انرژی و آلودگی طبیعت و حفظ وگسترش محیط زیست دارد ازجمله حوزه های پرطرفدار معماری طی سال های اخیر است. از سوی دیگر رشد و گسترش نرم افزارهای مهندسی و روش های طراحی و ساخت و کنترل پروژهها موجب گسترش نگرش BIM (مدل سازی اطلاعات ساختمان)به عنوان گزینه ای جهت افزایش سرعت و دقت و کیفیت روند ساختمان سازی شده است.

کتاب BIM سبز که حاصل تلاش دکتر مازیار آصفی و مهندس محمد سادات مادرشاهی است تلاش دارد این دو مبحث را با یکدیگر ترکیب نموده تا بتواند از ابزارهای نوین طراحی ساختمان جهت رشد صحیح تر و سریع تر معماری سبز بهره برداری نماید. کتاب BIM سبز حاضر با معرفی و ارزیابی عوامل مؤثر در جهت ایجاد معماری پایدار از شروع مرحله مطالعات اولیه تا فرآیند طراحی، ساخت و ساز آن حتی در مرحله نگهداری سعی دارد تا ذهن طراحان، مهندسین و بهره برداران را معطوف اهمیت بهره برداری مناسب از منابع طبیعی و انرژی نماید. در این راستا سعی دارد با معرفی نرم افزارهای مرتبط با مدل سازی اطلاعات ساختمانی و با ذکر مثال های اجرایی و کاربرد آن به خصوص در پوسته های نما در راستای رسیدن به معماری سبز پایدار زبان جدیدی را در معماری در ترکیب با فناوری های دیجیتال ارائه نماید.

کتاب BIM سبز

بررسی مشکلات پروژه های اجراشده، چه در حین اجرا و چه در روند بهره برداری از آن، این موضوع را شفاف می سازد که بخش عمده ای از این ضعف ها ناشی از طراحی، مهندسی، همکاری و کنترل ضعیف آن پروژه بوده که دلیل آن از سویی ناشی از ضعف شرکت های مشاور و پیمانکاران، ضعف مدیریت پروژه و ضعف در ارتباط میان عوامل دخیل در شکل گیری پروژه و از دیگر سو ناشی از ضعف در ابزارها و نرم افزارهایی است که امروزه در حوزه ساختمان سازی بخشی جدایی ناپذیر است. کتاب BIM سبز تلاش دارد با رفع این ضعف، از مشکلات ساخت بنا کاسته و بر دقت و سرعت و کیفیت اجرا بیفزاید و در این مسیر تا حد زیادی نیز موفق ظاهرشده است.

کتاب BIM سبز علاوه بر نمایش چگونگی این تأثیر و سطح و میزان آن، با تمرکز بر قابلیت های سیستم BIM در راستای اصول و مبانی طراحی سبز و BIM سبز، مشخص می سازد که این سیستم طراحی می تواند در دستیابی به بناهای سبز تر و معماری های پایدارتر به طراحان کمک شایانی کرده و ضعف و مشکلات این مسیر را تا حد زیادی مرتفع سازد.

نویسنده کتاب BIM سبز، دکتر مازیار آصفی و مهندس محمد سادات مادرشاهی مطالب را به شیوه ای به رشته تحریر درآورده اند تا بتوانند مورداستفاده قشر عظیمی از مهندسین و طراحان که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با صنعت ساختمان درگیر هستند شامل، مهندسین معماری، عمران، محیط زیست و دانشجویان این رشته ها از مقطع کارشناسی گرفته تا دکتری قرار گیرد. امید است این کتاب بتواند گام مؤثری را در جهت ایجاد معماری و شهرسازی پایدار سبز و بهینه سازی مصرف انرژی بردارد و بتواند راه کارهای مؤثری را در جهت مدیریت بحران انرژی که امروزه کلیه جوامع بشری را درگیر نموده است ارائه نماید.

باید در نظر داشت اگر چه کتاب به بحث BIM در کل فرایند معماری میپردازد ولی برای طراحی و اجرای نماهای شیشه ای امروزی با پیچیدگی های فراوان استفاده از تکنیک های یکپارچه مهندسی نما لازم و انکار ناپذیر است و باید شرکت های مجری نما ساختمان به این سمت حرکت کنند.